dalatrippen - del III

Anledningen till att det blev semester i Dalarna i år stavas Vansbrosimningen. Min tredje start i Tjejvasan. Ny våtdräkt och med många kilometer i benen kändes det bra före start. Inte mensvärken från helvetet eller irritationen över trotsungens utbrott. Men kropp och knopp var redo för simning.
 
Laddade upp med att se elitklassen simma Tjejvasan och det blev östgötsk seger via Annie Thorén. 
Hamnade i en sen startgrupp pga sen anmälan, så det blev en lång väntan på start. Allt fokus låg på att underhålla Elis. Och en badmössa kan vara rätt rolig ... 
 
Klockan 14 var det då dags att inta Västerdalälvens 17,4-gradiga vatten. Tillsammans med deltagare som aldrig simmar tidigare/knappt kunde simma alls. Efter slagfältet, aka starten, med sparkar, kallsupar och en som försökte riva(!) av mig badmössan fick jag zick-zacka mig fram i tvåhundra meter innan jag äntligen kunde börja simma. Kroppen kändes stark, knoppen med. Våtdräkten kanonbra! Vattnet svalt och skönt. Och det blev nytt personligt rekord - 25:56. Nytt pers med två minuter(!). Nöjd och förvånad över tiden - redan nu sugen på nästa års lopp
Här hade jag ingen aning om tiden utan var glad över känslan jag hade under loppet. 
 
Efteråt for vi till Dala-Järna och till Café i Fårhus efter tips från kullan fröken A. Och vilket ställe! Hur härligt som helst. Och det är just vad det låter som ett - ett fik i ett fårhus. Halm på golven och det sprätte tiggande höns runt borden, kattmamman med sina ungar kurrade i ett hörn och vi åt supergoda mackor. Utanför fårhuset bökade grisar, och ännu fler höns spatserade omkring och endast utedass fanns. 
  
Härligt ställe - åk hit om ni får möjlighet. 
 
 

 
Tidigare publicerade delar om dalatrippen