lästa böcker 2022

De blev sju till antalet - de böcker som jag läste under förra året. Långt ifrån målet om en bok per månad. 

Men. 

Jag måste vara lite snäll mot mig själv. Jag läser böcker dagligen; barn- och ungdomsböcker. Så jag får i mig det lästa ordet en masse. Bara inte självvalda böcker. 


Utan inbördes ordning: 

Sonja av Åsa Hellberg. Fin samlingsbok om hur Sonja kom på sina idéer för Rebecka, Maggan och Susanne. Den fjärde delen i serien om Sonja - lättläst och varm chiclit! 

Adrenalina av och med Zlatan. Nä, min bild av personen har inte ändrats. Jag har svårt för denna typ av självgodhet och arrogans. Ändå rolig bok att läsa, om andra stora spelare och lag. Läsvärd.  

Där kräftorna sjunger av Delia Owens. Sist på bollen med denna bok. Som jag inte kunde lägga ifrån mig.  En sida till, bara en sida till … vilken bok! Vilket språk! Bildspråk. Story. Den hade allt. Det var länge sen jag fängslades så av en bok. Läste, grät, läste och grät. Läs den!

Äkta hela vägen av Martin Mutumba. En julklapp från min chef. Jag minns Martin från fotbollsplanen. En gudabenådad spelare. Som hamnade så snett. Hur han ställer till det, gör ofattbara dåliga val och studsar tillbaka halvt skadeskjuten. En genuin bok om utanförskap, rasism och ett samhälle som tittar bort.

Svartskalle - en svensk historia av America Vera-Zavala. Denna bok borde vara obligatoriskt läsning på högstadiet och uppåt genom skolan. En välskriven bok om rasismen som retori, vapen och medel. Om ett Sverige där en tredje del av befolkningen har ickesvenska rötter. En nyttig bok för alla oss som inte är invandrare. Så tung att läsa men så viktigt.

Lyckan finns i ett ögonblick av Kate Eberlen. Bella Roma! Huvudpersonerna träffas på en språkskola i Rom. De kommer från olika bakgrunder men har dansen gemensam. En bok om hemligheter, om att fly men också vänskap och kärlek. En mjuk bok med italienska ordspråk och där miljöbeskrivningarna är som balsam för min själ som längtar ständigt till Rom. 

Det är bara lite cancer av Klas Ingesson.  Se till att ha tonvis med näsdukar när du läser denna bok. Skriven på ett sådant ärligt och brutalt sätt att det gör fysiskt ont att läsa om sjukdomen. Om ångesten, insikten och drivkraften. Den är vacker utifrån hans syn på livet och tacksamheten över vad han har. Stundtals hysteriskt roligt så man skrattar högt. En fin bok, som lämnar en med rödgråtna ögon, en ilska över helvetessjukdomen och vilken roll sport och eller fotboll kan spela när marken under en gungar.