ett hållbart 2018

Jag har avgett nyårslöften genom åren. Några på allvar, några på skoj. Inga har jag hållit, kanske för att det har varit ett för ambitiöst löfte, eller så har jag inte riktigt trott på löftet. Det har inte känts som jag, och då tröttar jag. 
 
Så ramlade jag över Husligheters löften inför 2018 och hennes 18 hållbara löften. Hållbarhet för mig är mer än miljötänk - för mig handlar det också om ekonomisk hållbarhet och social hållbarhet. 
 
Här kommer mina löften om ett hållbart 2018
  • Äta mer vegetariskt. 
  • Ha en tygpåse i väskan och tacka nej till så många plastpåsar som möjligt. 
  • Minska matsvinnet med 30 procent. Koka rätt mängd pasta/ris etc.
  • Städa snällt. Byta ut läskiga kemikalier mot såpa och snällare saker. 
  • Det var bättre förr. Googla på husmorstips för att få bort en fläck/lukt. 
  • Alla mina räkningar ska komma digitalt eller dras via autogiro. 
  • Investera tid i mina vänner. 
  • Se över våra försäkringar så vi betalar för vad vi behöver. 
  • Se över våra abonemang på diverse saker så vi betalar för vad vi behöver. 
  • Handlar mer secondhand och på loppis.
  • Skicka vidare kläder och saker som inte längre används till andra som behöver de bättre.  
  • Släng mindre. Minska mängden soppåsar per vecka. Utmaning med blöjbarn!
  • Investera i mig själv genom träningar och må-bra-aktiviteter.