1601

• januari 2016 •
 
Årets första månad har inte imponerat på mig. Jag fattar inte varför jag/vi ska behöva gå igenom alla dessa prövningar på en gång för och nu? Årets första staplande steg tog vi i återhämtningsfasen från vinterkräksjukan som avslutade 2015. Snuvade på en veckas ledighet kom första veckan att bli kaotisk och förvirrande i allt vi ville göra under vårt jullov. Slutade med att vi hängde hemma, lekte i snön när minusgraderna var något så där humana. Och visp var vi tillbaka på dagis och jobb. Men det blev för mig en kort första vecka för jag. Köldastman spökade och till slut däckade migränen mig. Samma dag som jag låg hemma i migränens handfasta klor pajade volvon och forden. Med tre timmars mellanrum. Vad är oddsen? Och hur snabbt kan man köpa en ny bil? För oss tog det tre dagar (fem dagar innan vi hämtade henne). Med ovärderlig hjälp av familj och grannar lyckades vi tråckla ihop vardagen med att bo på landet utan bil ... Och i takt med att månadsskiftet närmade sig kom också Andreas sista dag på jobbet närmare. Varslad. Uppsagt. Återigen arbetssökande. När ska vi få ro på jobbfronten? När? Och mitt i all den deppen ringde dagis en torsdag och sa de magiska orden som fick min energibägare att tömmas totalt: Elis har vattkoppor. En glimt av hopp tändes under helgen när solen åter sken och hönsen fick komma ut. Tydligare vårtecken än frigående höns finns inte i min värld. Så avslutar vi årets första månad. Och måtte 2016 nu ta och kamma till sig - och börja leverera. Detta som ska bli mitt år. 
 
÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷÷
Toppen: Skafferiet är klart och inflyttat! Visst återstår lister och att bygga in ett rör men nu är alla skafferigrejer där och inte i resten av huset. Och snyggt är skafferiet med sin rosa tapet och trärena hyllplan. Med alla matvaror där inne kan vi nu också elda i vedspisen igen! Win! 
Botten: Kylan. 24 minusgrader är inte roligt. Inte mänskligt.Och rent omöjligt att hålla en vettig inomhustemperatur när varmluftspumpen ger upp vid minus 18, och våra tappra kakelugnar och vedspis inte klarar av värma hela huset. 
  
 

mitt januari 2016