tillrättavisad

"Hanna!
Jag känner inte dig men jag har något mycket viktigt att säga dig. Du har tydligen valt att ägna dig åt det skrivna ordet. Gör man det och samtidigt har möjlighet att nå människor av olika slag, kritiska som okritiska, har man i mitt tycke ett stort ansvar. Man skall kritiskt granska de uppgifter man för ut till läsarna. En viktig del av detta är att ta alla uppgifter från Livsmedelsverket med en stor nypa salt. Detta gäller speciellt om det kommer något slags larm från det hållet. Jag påminner om larmet härom året att stekt potatis är livsfarligt. Många andra exempel kan ges. När du i tisdagens tidning påstod helt okritiskt att fisken från Glan är oätlig, blev jag helt ifrån mig.
Det framgick ju tydligt redan på onsdagen att du inte hade någon koll på läget. Inga prover har visat några felaktigheter. Livsmedelsverket hade inte ens genomfört mätningar! Jag tänker inte gå djupare i mina fördömanden. Det känns som att sparka på en liggande. Förstår du att många människor tror på det som står i tidningen?"
 
Svar: Det har förekommit utsläpp av brandskum i Glan under många år. Det har skett vid flera platser runt sjön, och giftet PFOS har läckt ut i vattnet. Ett gift som fiskarna inte kan göra sig av med, utan det lagras i dem.
 
Norrköpings Vattens analyser visar att giftet finns i sjön men det är ingen fara för dricksvattnet då nivåerna är så pass låga. 
 
I Mälaren, Vättern och Vänern är det påvisat att giftet finns i fiskarna. Det finns en risk att detsamma gäller för Glan, men här har länsstyrelsen Östergötland inte testat fiskarna ännu. Men kommer att göra det utifrån detta larm från Livsmedelsverket. Vi hopaps att fiskarna mår bra, att de inte är förgiftade. Glan är viktig för vårt område.