Rosa Ljung-katter

Jag är uppvuxen med Rosa Ljung-tuppen. Den rosalila. Varje gång jag ser den så ser jag vardagsrummet på Näs Gård framför mig. Den rosalila tuppen och vår gröna Svenskt tenn-soffa.

Även om jag aldrig varit något fan av den tuppen så fångades mitt öga av en Rosa Ljung-katt på loppis. En hopkurrad vit katt med bruna blommor. Så klart fick den flytta till Åkerby.

(null)

Och nu har den fått sällskap av en aprikos katt med gulbruna blommor. Älskar kattens uppsyn.

(null)

Får se vilken katt som flyttar till Åkerby härnäst. Hur många olika färger finns hennes katter i, egentligen?

Fakta om Rosa Ljung

  • Hedvig Rosa Alexandra Ljung (1917-1983) föddes i Göteborg och utbildades vid Valands konstskola. 1940 flyttade hon till Eskilstuna och började jobba med skulptur och keramik.
  • När Rosas man Arne fick tjänsten som stadsarkitekt i Helsingborg 1951 flyttade familjen till Tågaborg - en stadsdel i den nordliga delen av Helsingborg. Här inrättade Rosa en ateljé och började formge mindre bruksföremål i keramik som hon sålde i områdets butiker.
  • När den Helsingborgsbaserade keramikfirman Deco ställde om sin produktion från bruks- till prydnadsföremål anställdes Rosa som konstnärlig ledare 1967. 1972 kom det som skulle bli en av Decos absoluta storsäljare: små skulpturer med vit glasyr och lila blomdekor i relief.
  • Hon var verksam ända fram till sin död 1983, och även efter hennes bortgång fortsatte Deco att producera hennes föremål med djurmotiv.
  • Hon har även gjort två offentliga konstverk i Helsingborg, en keramikrelief på fasaden till f.d. äldreboendet Tornet (korsningen Bergaliden/Nedre långvinkeln) och en i Högastenskolans matsal på Råå. 
  • Bild på Rosa från 1960-talet:  (null)