warszawa

Vårdagarna i Warszawa känns som en hel evighet sedan. Fast det bara gått tre veckor ... Jag fick resan dit i födelsedagspresent av min familj. Förväntningarna inför resan var inte så stora, vilket var skönt. Att åka med ett helt öppet sinne istället för att riskera besvikelse för att förväntningarna inte slog in.
Ett ord som ekade i huvudet var dock billigt. Jag hade hört från alla håll och kanter att det skulle vara billigt där. Och det var det. Verkligen billigt. Att äta ute, att shoppa, att fika, att åka kollektivt. Billigt. Vi åt lunch för 20-40 kr/person inkl dryck och bordsservering, och en middag hamnade runt 50 kr/person inkl dryck och bordsservering. Eller som två småflaskor bubbel och tre cola för 28 zloty = 70 kr på en bar. 
 
Vi bodde mitt i centrum. I en privat lägenhet i ett hyreshus med Palace of Culture and Sicence som granne och bra landmärke, och med gångavstånd till allt. 
   
Och nog allt gick vi. Flera mil om dagen. Men vad gjorde det när solen sken och temperaturen visade 25+! Det knoppade överallt och jag tror att stad blir ännu häftigare senare i april/maj när allt blommar. För det är en grön stad med många parker - små och stora gröna andningshål mitt i betongdjungeln.
Staden jämnades med marken under andra världskriget och byggdes upp i exakt samma stil som före kriget. Vilket medför mäktig arkitektur och färgglada hus, och påminner starkt om både Prag, Riga och Budapest. Men skiljer sig också markant från dessa städer. Citykärnan är fin, gemytlig och storslagen med slottet, gamla stan och vackra hus. En härlig känsla med kullerstensgator och gågator. Men den är liten. Pytteliten. Det tar inte lång tid att flanera igenom dessa kvarter och vips står man mitt i ett slitet och grått bostadsområde öga mot öga med de av samhället glömda och utslagna. Jag känner inte samma sug att åka tillbaka hit som jag känner till Prag och Budapest. Är jätteglad över att ha sett staden och den är så värd ett besök! 
   
Torget framför slottet//Slottet
 
 
Slottet//Gamla stan//Gamla stans torg Rynek Starego Miasta
 
  
 
Del av stadsmuren Barbakan//Universtitetet//I Chopins fotspår genom staden  
  
 
Vi tog en promenad över floden Wisla till stadsdelen Praga och shoppade loss på ett köpcenter. Och billigt är det - det kostar runt en tredjedel av svenska priser. Kom hem med två klänningar, en topp, ett par skor och en parfym åt mig för totalt 600 kronor. 
  
 
I en stad där alkoholfria alternativ lyser med sin frånvaro gick jag loss på smarriga milkshakes och lemonades medan mamma och syrran skålade i bubbel. 
#1 - - Lillstrumpa:

Åh vad jag längtar tillbaka till våren! Och till shoppingen! :)