vilket slut!

Jag trodde att det skulle bli en nedtonad och lugn spelning. Sittande publik och en skör skiva. Han inledde själv spelningen med att säga det - att ni som tror att ni ska få en energiinjektion skulle ha valt någon annan stans att vara ikväll. 
 
Ack så fel vi hade. Både jag och Anders "Moneybrother" Wendin. 
 
Visst att de lugna, sköra och avskalade låtarna inte har samma fart som äldre Moneybrother-låtar. I de nya får hans röst och texter spela huvudrollen. Och det gör dem med den äran. Det är ett nytt uttryck, som jag beundrar honom för. Han går sin egen väg, gör det han vill och det som ger honom energi. Då blir det bra. Det blir äkta. Det blir sant. Och hans glädje spillar över på oss i publiken. 
 
Jag gillade mixen av nya låtar, att han inledde spelningen med "Framtiden" som är en av mina favoriter på nya skivan, både "Jag förstår inte vad du såg" och "Jag kunde inte sluta tänka på dig" blev om än mer sköra och souliga live än på skivan. När han berättar om varannan-vecka-livet med sonen och spelar "Svart som färgen på min älsklings hår" rinner mina tårar. Utlämnande prat och text att det gör ont. Det är knäpptyst i lokalen. Bara hans spruckna röst hörs. Det är gåshud och tårar. Det är närvaro på ett sätt som ingen annan musiker kan förmedla.  
 
När tonerna till "Sabina säger" ljuder i lokalen går det inte att sitta längre. Alla ställer sig upp och skakar rumpa till den låten. Där väcktes den gamla Moneybrother till liv igen. Den som går igång på publikens energi, som höjer sig flera snäpp, som vägrar att gå av scen. Som kör extralåt på extralåt på extralåt. Och när han frågar rakt ut i publiken vilken låt vi vill höra och någon skriker "The Pressure" - ja, då blir det "The Pressure". Bara så där, på volley, levererar han en urskön version av min favorit från debutplattan 2003. 
 
Spelningen i lördags på Arbis var turnéavslut. Och vilket slut det blev. Utsålt. Energi på scen och gehör från publiken som tillsammans blir bra. Roligt. Äkta. Som NT skriver "han blir märkbart berörd över publikens engagemang." 
 
Jag har sagt det förr, säger det igen - vilken artist han är! 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)