Vad?


Vad ska du göra ikväll? Plocka fram kläder till ungarna, mentalt förbereda mig för en ny jobbvecka, snegla på Allt för Sverige och pinna badrum-, tvättstuge- och köksideer. 

Vad stressar dig just nu? Att huset är ett enda stort kaos, att vi behöver fixa nästa års ved, att vi behöver fnula på en planritning att ungarna behöver vinterskor typ igår, att vi behöver byta bilbarnstolar i bilarna nu när Doris börjar på förskolan imorgon.

Vad är svårt? Att stanna upp och vara tacksam för mina friska ungar och deras upptäcktsfärd genom livet, att hitta ork till göra något för mig själv. Att räcka till. 

Vad är lätt?  Att se allt som inte blir gjort istället för allt som blir gjort. 

Vad blir det för middag idag? Tacos. Rebelligt, eller hur? 

Vad vill du göra mer? Träna. Läsa. Planera resor. 

Vad går du igång på? Just nu - att rensa. Vill gå igenom varenda låda på kattvindarna, värdera, sortera, kasta och skänka. Känner mig kvävd av allt skit som bara tar plats och energi. 

Vad gråter du av? Allt. Mest av trötthet och  att inte räcka till och orka just nu. 

Vad gjorde dig arg senast? Tomma ord. Ord som är rätt ich låter bra men som inte betyder ett skit. 

Vad åt du senast?  Två chokladbitar. 

Vad är fånigt? Folk som jämför Vänsterpartiet med Sverigedemokraterna och menar att det är som att välja mellan pest eller kolera. 

Vad är gott? Choklad. Ett glas iskall cola. Första koppen kaffe på morgonen. Doften av  min nya parfym. 

Vad är du inte? Full av energi.

Vad ska du göra nu? Lägga filten om mig och Doris som sover på mig, lyssna på Elis som leker i biblioteket och invänta grannarna som kommer på gårdsfika om en stund.