Åre är sig inte lik

(null)

(null)

(null)

(null)
Åre. Denna lilla pärla mellan Skutan och Renfjället. Intill Åresjön. Lill-Stockholm som ortsbefolkningen säger. Hutlösa priser på restauranger och fik. 

Jag minns Åre som en liten by vid Skutan och sjön. Med Café Bubblan, Hemslöjden och att slalombacken gick rakt in på Ica. Jag minns att kyrkan låg precis vid sjön. 

Idag är Åre ihopväxt med Björnänge, med vräkiga villor och hotell som slåss om utsikten. Är man inte riktigt med på väg till kyrkan hamnar man på Holiday Club som är byggt i Åresjön och tar all sjöutsikt från kyrkan och byn. ☹️ 

Nä, Åre är inte sig likt. Ändå har Åre något som lockar, fångar mig. Vad kan jag inte sätta fingret på. Kanske Skutan? Eller sjön? Byns historia som turistmagnet sedan sekelskiftet då de rika stadsborna kom upp för  frisk luft? Jag vet inte. Men vacker på sitt sätt är hon - Åre. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)