rätt information, tack!

Man måste vara rätt frisk för att kunna vara sjuk. I alla fall i kontakten omed vården. Herregud. Irritationen är total. 

När jag blev utskriven från Vrinnevi fick jag muntlig och skriftlig information om att gå till vårdcentralen den 11/1 för att lämna kontrollprover. I måndags hade jag telefonkontakt med ansvarig läkare på Vrinnevi och frågade då om dagens besök. Fick till svar: Nej, ingen föranmäl behövs. Bara gå till labb och lämna prover. Underlaget har vårdcentralen. Kostar inget.

Dum som jag är litar jag på läkaren. Jag har överlag stor respekt och tillit till vården. 

Jag och Doris går till labb på vårdcentralen. Tar en bricka. Och väntar. Folk kommer. Folk går. Efter 20 minuter frågar jag. Får till svar att jag måste föranmäla labbesök och att det kostar 200 kr. Noll rätt där. (Brickan är endast till för patienter som ska tillbaka till läkaren)

Pratar med reception. Betalar. Väntar ytterligare 20 minuter. Inte kul att hänga i ett väntrum på vårdcentralen med Doris ... Väl min tur och då finns det inget provunderlag. Det är skrivet så att endast lungmottagningen på Vrinnevi får ta dessa prover. 

Det svartnar för mina ögon. 

Labbsköterskan ringer lungmottagningen, som måste ha en fullmakt från mig så att vårdcentralen får ta proverna. De gör ett undantag med muntlig fullmakt idag. Ytterligare 15 minuters väntan. Sen tas det två rör blod, och vi får åka hem. 

Hur ska jag som patient kunna göra rätt/det som förväntas av mig? Nej, jag är ingen van besökare av vårdcentralen, vet inte hur det funkar. Detta kanske är självklart för nån, för mig okänd mark.

Fick även information vid utskrivning att vidare uppföljning kommer att ske på vårdcentralen. Ska jag vänta på en kallelse eller ringa och efterfråga en själv? 

#1 - - Puffin:

Du lär nog ringa,, idag måste man ha koll på allt själv.. ,,