lungemboli

Det jag trodde var muskelbristning i bröstmuskeln visade sig vara lungemboli. På icke-läkarspråk är det blodpropp i lunga. 

Inte undra på att jag har haft ont och mått konstigt. En längre tid nu faktiskt. Har varit yr, känts som om jag går i en vattensäng, hjärtklappning för minsta lilla och en stelhet på vänstra delen av överkroppen. 

Dagen före nyårsafton vaknade jag i vidrig smärta, kunde inte andas, lyfta, bära, gå, stå eller ligga ner. Hela vänstersidan krampade och smärtan var spetsig. Jag tog värktabletter och försökte mjuka upp kroppshalvan. 

Så höll jag på tills den 3/1 då jag ringde vårdcentralen. Nu hade värken tagit över och yrseln blivit värre. Fick läkartid och en mängd prover togs. Ett prov (dti?) var positivt och läkaren stod beredd att ringa ambulans.

Det blev akuten. Med ytterligare provtagningar, röntgen och väntan. Åh denna sjukhusväntan som är så knäckande. Fick kontrastvätska för första gången och vilken sjuk grej. Fy! 

Efter sex timmar kom svaret från röntgen som visade proppar i vänster lunga och jag blev inlagd. Jag, Andreas och Doris bor sedan kl 01:30 den 4/1 på BB/gyn-avdelningen (enda stället som hade plats). Nästan som hemma då vi hängde här i dagarna tre i juli när Doris föddes. 😊 

Det tas prover på mig, blodtryck, syresättning och feber mätes varannan timme och jag får en spruta med blodförtunnande dagligen. Däremellan - väntan. 

Då jag helammar har läkarna svårt att hitta rätt medicin åt mig. När de gjort det och proverna ser bra ut är det hemgång. Hoppas det blir idag. Vill få hem Elis nu, som är i Sörping. Saknar virvelvinden ❤️ 

(null)
Doris får manikyr
(null)
Sönderstucken överallt och med blåmärken som följd. Ser ut som en 🌈
(null)
Världens bästa bäbis som så lätt anpassar sig till nya förutsättningar, och som sov som en stock 00:30-06:15. Tack Doris!