frĂ„n 💜 till 💚

I november 2015 köpte jag en stor tallrikshylla. I mörkt trĂ€. Stor och rejĂ€l. Perfekt till vĂ„rt lantliga kök. 
DĂ„ jag ville addera fĂ€rg till köket kom tallrikshyllan att mĂ„las. Min nyfikenhet pĂ„ den tidens snackis chalk paint ledde till att den blev lila. En fin kall syrĂ©nlila. Varken min eller Andreas favoritfĂ€rg egentligen. Men fin. 
 
I somras tröttnade jag pĂ„ den lila nyansen. NĂ€r jag insĂ„g att det fanns fĂ€rg över efter utemöblernas förvandling gick jag lös pĂ„ tallrikshyllan. 
(null)
TvĂ€ttade och skurade bort kalkfĂ€rgen. KalkfĂ€rg sitter som berget om man vaxar den efterĂ„t. Det gjorde aldrig jag pĂ„ tallrikshyllan. DĂ„ blir den kĂ€nslig för vĂ€ta och flĂ€ckar. 
 
Grundade tvĂ„ gĂ„nger för att vara sĂ€ker pĂ„ att oljefĂ€rgen i min favoritnyans kromoxidgrönt skulle fĂ€sta. Sen började jag mĂ„la.  
(null)
Efter en strykning.  
(null)
Knixigt att mĂ„la hyllplan och rundstavar.  
(null)
Efter en andra strykning.  
(null)
Det hĂ€r kom att bli ett lĂ„ngt projekt. Utan att jag blev alldeles för stressad. Hyllan stod dĂ€r i boden lĂ€nge, hann torka ordentligt mellan stykningarna. Den liksom bidade sin tid. Jag med. Och nĂ€r tid fanns eller tid behövdes finnas kunde jag kila ut. Och mĂ„la. Underbart skönt och roligt. 
 
Och slutresultatet kunde inte ha blivit bĂ€ttre. Är sĂ„ nöjd. Och fĂ€rgen Ă€r sĂ„ fin - som gjord för vĂ„rt lantliga kök. 
(null)

(null)
(null)
Japp. Grönt Ă€r skönt 💚