så långt bort från andra människor som möjligt

De kommer i alla tänkbara åldrar, former, färger och storlekar. 
Jag träffade på ett par i lördags.
I 70-årsåldern. Finklädda. Alerta. 
 
Rasister. 
 
Paret kom till mitt jobbs tält under Stadsfesten i Linköping. Ville veta hur vi tänkte när vi valde att bygga vårt äldreboendet i Vallastaden på den tomten vi gör det. Granne med en kyrka. En icke-svensk kyrka. Vi borde väl förstår att de inte vill se en icke-svensk kyrka från sin balkong. Inte heller deras vänner vill bo nära/se en syriansk kyrka. Det borde vi väl förstå. Men nu får vi skylla oss själva eftersom vi inte kommer att ha en enda boende på det äldreboendet. För vilken svensk vill bo nära "såna där"? 
 
Jag bet fram blodsmak i tungan innan jag gick därifrån. Lät min mer diplomatiska kollega avsluta samtalet. Hade jag inte haft jobbtröjan på mig hade jag sagt det jag tänkte. Om mångflad. Om ett Linköping för alla. Och att passar det inte så behöver de inte bo där. Det finns många andra fina platser som är mer passande för rasister - ett torp i skogen, så långt ifrån andra människor som möjligt. Till exempel.